21. oktober 2010

Eplekake

Snøen daler ned utenfor, og det er fyr i peisen. Vi har ikke tv, så da fant jeg plutselig ut at jeg ville bake. Siden svigermor kom med endel epler på mandag, tenkte jeg at jeg kunne bake noe med de. Jeg er personlig ikke så glad i norske epler, men i bakst går det veldig fint! Valget stod mellom eplekake eller muffins med eple og kanel, så derfor fikk samboern velge. Han valgte da eplekake, og det er jeg glad for nå. For den ble nemlig veldig god! Tror nok det er den beste eplekaka jeg har spist noengang. Har flere epler, så får heller bake muffins en annen kveld :)

Du trenger:
3 egg
2 dl sukker
100g smeltet smør
2,5dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
Skrellede eplebåter (3-4 epler)
Kanel og sukker til eplebåtene

1. Smelt smør

2. Lag eggedosis av sukker og egg

3. Bland i det smeltede smøret,
og det tørre; hvetemel, bakepulver og vaniljesukker

4. Kutt opp eplene i båter, og fjern kjernehus og skall

5. Bland sukker og kanel i en pose, og putt i eplene.
Rist godt slik at eplene blir dekket.

6. Smør formen med litt smør og mel.


7. Hell røren i formen, og legg i eplene.
8. Sett formen på midterste rille, og stek i ca 40 min på 175 grader.

9. Ta kaken forsiktig ut, slik at den ikke detter sammen.

10. Skjær et stort stykke mens den er varm,
og ta litt vaniljeis til!

Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Mmm,namme :) Har bakt det ett par ganger i det siste jeg også,det er så godt det.
    Ha en god kveld :)

    SvarSlett
  2. Det var helt fantastisk deilig! :) En skikkelig høstkake syns jeg.

    SvarSlett
  3. Den så utrolig god ut :) Den oppskriften skal jeg jammen prøve ;)

    SvarSlett
  4. Det burde du :) Veldig,veldig god kake!

    SvarSlett